Intensieve dag.

7 augustus 2018 - Réthimnon, Griekenland

Intensieve dag vandaag Mijn dag begon al vroeg. Om 5.15 moest ik paraat staan en om 5.30 vertrokken we vanaf  het kamp. Een half uur lopen naar het begin van het strand. In totaal is het strand 13 km. Voor de morningserves is het strand opgedeeld in 3 delen. A-C, D -F en G-K. Het nestnummer is gekoppeld aan het deel van het strand. Dus op gedeelte A begint een nest me A. Ik had mijn morningserve op A-C We moesten eerst nog even wachten tot het licht genoeg was. dus nog even zitten op het strand en wachten tot de zon opkomt. Heel erg vervelend. Toen het eenmaal licht genoeg was gingen we lopen. alle nesten af om te kijken of er nesten waren uitgekomen. Dit zie je door de sporen van de hatchlings in het zand. foto’s zullen straks weer te vinden zijn in mijn foto album. Als alles goed is gegaan lijden de sporen rechtstreeks naar de zee. Helaas is dit meestal niet het geval. wij plaatsen shades rondom de nesten om de lichtinvloed van de hotels te beperken. Maar helaas raken de meesten behoorlijk gedesoriënteerd. Maar door de shades vinden ze hun weg naar de zee. Alles wat we onderweg zien word genoteerd. Ook dingen die invloed kunnen hebben worden genoteerd zoals weersomstandigheden, sporen van voertuigen in het zand. maar ook op zonbedjes zijn opgeborgen. Dit is vooral van toepassing voor de volwassen dieren. het is nog steeds mogelijk dat er nieuwe nesten gevonden worden. dus we moeten ook alert zijn op sporen van volwassen dieren. daarnaast is zandkastelen kapot maken en kuilen dicht ook onderdeel van het werk. voor het geval een hatchling zich daarin heeft gegraven of ets dergelijks. de volgende nacht zal hij dan weer opnieuw omhoog proberen te komen om de zee te bereiken. Overdag is het te warm. Het is heel zwaar lopen in het zand. ik had mijn surfschoentjes aan en dacht die kan ik mooi aanhouden maar al snel toch met blote voeten in het zand. nog steeds zwaar maar de beste manier. het was nog niet zo warm en dus was het zand nog lekker koel. Maar alle steentje in het zand daar moeten mijn voeten aan wennen. halverwege kwamen we langs de camping. We hielden even een korte pauze. Zo kon ik even plassen en even naar mijn tent om wat druivensuiker te halen. mijn ontbijt was niet genoeg. de volgende keer maar wat eten mee nemen voor onderweg. Onderweg zijn we een paar nesten tegengekomen die uitgekomen waren. We noteren het nummer van het nest. Vervolgens wissen we alle sporen en controleren we de shades op gaten.  De hatchlings zijn zo gedreven om naar de zee te komen dat ze door de kleinste opening heen gaan als ze overtuigd zijn dat dat de richting is waar ze heen moeten. Na 4 uur wandelen kwamen we de andere groep tegen die d – f deden. We hebben daar nog even geholpen. daar waren hathclings buiten de shades gekomen en er waren sporen over het hele strand. We probeerde ze te volgen en te kijken of we nog een paar hatchlings konden vinden. uiteindelijk hebben we er 1 gevonden en naar de zee geholpen. deze was erg verzwakt door de wandeling over het strand. En het werd inmiddels ook al aardig wam dus hij was ook al een beetje oververhit. Na even proberen of hij ging lopen hebben we hem een stukje dichter bij het water gezet. hopelijk zou hij dan wat water over zicht krijgen en wat afkoelen waardoor hij wakker zou worden en zou gaan lopen. het is van belang dat ze echt zelf naar de zee lopen. het werkte gelukkig. Maar daarmee was hij nog niet in de zee. Hij werd meerdere mailen terug gespoeld door de golven. Maar uiteindelijk heeft hij toch de zee gehaald. we konden hem nog een tijdje zien zwemmen. Erg leuk. nu hopen dat hij of zij het gaat redden.

Vervolgens zat het erop en liepen we weer terug naar het kamp wat 3 kwartier lopen was. ik was echt gesloopt. Terug in het kamp nog wat administratie en om 11 uur was ik vrij tot 12 uur. Eerste ven douche en al het zand van me afspoelen. En even een beetje bij eten. om 12 uur had ik weer een introductiepaatje. Dit keer over monitoring. Dat duurde een uurtje en daarna was ik vrij tot 15.15. ik heb even helemaal niks gedaan. film aangezet en een plekje in de schaduw gezocht.

Om 15.15 gingen we met de auto naar een strand verder op. we gingen schades aanbrengen bij nesten. Meestal moet je meerdere nesten doen maar wij hoefde er maar 1 te doen. vond ik niet heel erg. Het was inmiddels heel warm. En dan midden in de zijn graven en shades plaatsen. Ik ben er inmiddels al wel een beetje aan gewend om me bijna permanent vies en plakkerig te voelen. ik ga gewoon douche zodra het kan. dus ook na de shades shift heb ik weer even gedoucht. Het zand weer afgespoeld. En weer even een beetje afgekoeld. Daarna maar even mijn kleding wassen. Aangezien ik me vaak heb omgekleed de afgelopen dagen. Je kan gratis met de hand wassen of voor 5 euro de wasmachine gebruiken. Ik heb nu gekozen voor de hand was. hand nu lekker te drogen.

Toen ik klaar was, was het avondeten klaar. Was dit keer pasta met groente en een fruitsalade. Was weer erg lekker. ik heb deze avond verder niks meer. dus lekker rustig aan. film aan. misschien straks nog even naar het strand en op tijd mijn tent in. gelukkig koelt die ’s avonds iets af waardoor het enigszins te doen is. ik slaap verrassend goed. wel een paar keer wakker. Maar dat is normaal. Ik voel me nog wel heel onzeker. Ik voel me al wel een beetje thuis maar ik ben niet zo sociaal en spontaan als de andere hier. En ik weet ook niet of ik dat ga worden. en is dat eg. Misschien niet. maar ik vind er natuurlijk weer van alles van en leg de lat heel hoog. Ik maak het mezelf niet makelijk. Maar als ik mezelf een beetje tijd en ruimte geef komt het wel goed denk ik.

Morgen heb ik 3 shiften. Lijkt veel maar valt mee denk ik. Wat de ochtend shift is moet ik nog even vragen die afkorting kan ik nog niet. ’s middags heb ik weer een introductie dus dat zal wee een uurte duren. Een ’s avonds moet ik samen met iemand anders het kamp opruimen en wat dagelijkse klusjes doen als vuilnis wegbrengen en dergelijk. Duurt denk ik een uurtje of 2. Maar ik hoef niet weg van het kamp alleen in de ochtend waarschijnlijk. Is wel een uitdaging zo’n wisselend rooster en ik werk steeds met andere mensen. maar ik vind het ook leuk. als het goed gaat krijg ik uiteindelijk meer verantwoordelijkheden en word ik leider van een morning serve bijvooreeld. De meeste zijn hier 4 weken. Wij zijn hier 8. Vind het leuk om verantwoordelijkheden te krijgen maar ook spannend. Maar nu eerst maar doorkrijgen hoe alles werkt.

Tot zover weer voor nu. foto’s zijn te vinden in album dag 5. Het lukt me niet om alle foto’s te hernoemen. Dat is zoveel werk. ik hoop dat mijn verhalen voldoende zijn om de foto’s te begrijpen. zo niet vraag me gerust om meer uitleg.

To be continued

Van reisblog naar fotoboek