Eerste stagedag!

6 augustus 2018 - Réthimnon, Griekenland

Dag 4 mijn eerste echte stage dag. Maar zo voelt het niet. Alleen in de avond echt in actie geweest. Maar het is niet verkeerd om rustig te beginnen. Morgen word wel een pittige dag. Dan heb ik 3 shifts. We werken hier met 3 shiften: ochtend, middag en avond. tussen de diensten door heb je vrije tijd over het algemeen ben je maximaal 4 uur bezig per schift. Hoe de schifts precies weken moet ik ook nog ontdekken maar ik zal het allemaal uitleggen. Nu eerst weer terug naar vandaag.

Mede dankzij mijn kalmeringspil en de oververmoeidheid heb ik heerlijk doorgeslapen. Ik heb voor mij zeldzaam 8 uur geslapen. bij het ontwaken het geluid van de golven en schapen die op een veld direct naast ons kamp staan. daar kan ik wel aan wennen. ik besloot ook al vrij snel om even naar het strand te wandelen. En ik was precies op tijd om de zon te zien opkomen. Heel erg mooi. Betere start van de ochtend is er niet. toen op naar mijn ontbijt. Je betaald hier 25 euro per week en dan mag je alles pakken wat er is. en er hele veel. een koelkast vol, een kast vol, een stelling met groente en fruit. Brood is vooral donker brood. Ik besloot voor griekse yoghurt met fruit en honing te gaan. ook erg lekker. en suikers om de dag mee te starten.

Na het ontbijt beetje rondgelopen. En wat relaxen. Ik voelde me al wat beter. begin me langzaam al een beetje thuis te voelen. halverwege de ochtend even met martijn naa een supermarkt. Die zijn er hier wel in de buurt. 10  minuten lopen dus goed te doen. een kleine supermarkt maar ook een grote waar je praktisch alles kan krijgen. en heel veel andere winkeltjes. Rethimno is een leuke plaats. Ik ga zeker nog meer op verkenning al ik een dag vrij ben. het uitzicht overal is echt prachtig. De rest van de ochtend vooral relaxen. Het warmt hier al snel op. in mijn tent is het al snel niet meer uit te houden. en al mijn spullen warmen ook op. dus even omkleden is vreselijk je trekt warme kleren aan. ook de zonnerand is warm. Maar ja is niet anders. ik hou mijn laptop koel door die onder een deken te leggen. Gelukkig werkt dat. als de zon onder is koelt het gelukkig wel af.

Om 12 uur hadden we een introductie. Daar kregen we wat basis informatie. Wat ik niet allemaal heb onthouden. Maar dat komt nog wel. ik heb denk ik vrij snel door hoe alles hier werkt. na de introductie besloten mijn klasgenoot en ik om even te gaan zwemmen. Vandaag was er geen red flag zoals ze dat hier noemen. De stroming is dan te sterk waardoor je niet mag zwemmen. Dat was gister het geval. het was heerlijk ok even af te koelen. Maar zwemmen in de zee is een uitdaging. ik werd bij elke golf omver geblazen en hap zout water naar binnen. Ik moet nog flink oefenen en misschien maar een band of flamingo of iets dergelijks aanschaffen zodat ik een beetje blijf drijven en iets heb om aan vast te houden. ik heb vervolgens nog even in de golf zone gaan zitten waar ik golven ove mee heen kreeg. Wat ok heerlijk was. maar ik besloot niet te lang te blijven omdat ik anders echt zou verbranden. Dus nog een beetje relaxen in het kamp. Nog even gedouched om al het zand weer van me af te spoelen. En alvast omkleden voor mijn eerste shift. Nog even wat eten. we zouden al vertrekken voor het avondeten. En ik wilde toch wel even iets eten. uiteindelijk liep het uit en kon ik alsnog mee eten met het avond eten. het is tot nu erg lekker. 3 mensen hebbe kookdienst en die koken voor het hele kamp. Dat is ook een 2 uur durende shift.

Om 10 over half 6 was het tijd om te vertrekken. We gingen nu met de auto naar een strand verder op vlak voor een hotel. Om daar een nest op te graven. Het was een fancy hotel. Et was er erg druk en toeristich. We waren met een groep van 8 mensen. iedereen had een eigen rol. 1 iemand ging echt uitgraven en vertelde alles. 2 mensen waaronder ik liepen rond met dingen die uit het nest kwamen. Zoals een dode schildpad of een ei wat niet is uitgekomen . die maken we dan open om te kijken wat er mis is gegaan en dat laten we allemaal zien. 1 iemand noteert alles. 1 iemand staat met wat merchandice en een donatie box en de andere letten op de toeristen dat ze niet te dichtbij komen en geen flits gebruiken als er een levende hatchling is omdat ze dan gedesoriënteerd raken en de zee niet meer kunnen vinden. het was leuk om te doen. ik kreeg veel vragen. er waren ook een paar nederlandse toeristen dus die kon ik het nederlands uitleg geven. maar ook in het engels ging het vrij goed. de meeste mensen zijn enthousiast. Maar we hadden ook 1 toerist die het nut van ons werk niet zo zag. Dat is wel lastig maar iedereen mag zijn of haar eigen menig hebben. helemaal prima. dat hele geheel duurde 2 uurtjes. Daarna nog wat adminstatie. In totaal een uurtje of 3 bezig geweest. nog even met huis gebeld en via facetime laten zien waar ik nu leef. Fenna even gezien. zo hoort me en ziet me maar snapt niet waar het vandaan komt. ik mis haar wel echt. kan niet wachten tot ik haar weer bij heb. tijdens het eten kwma hier een hond langs. Ze noemde hem de camp dog. Hij heeft een halsband dus hij hoort bij iemand maar hij loopt hier gewoon rond. Hij kwam een aai halen. en op zoek naar eten waarschijnlijk. Toen moest ik wel even extra aan fenna denken zij zou het geweldig vinden hier. Zoveel mensen. zoveel aandacht.

Inmiddels loopt het hier al tegen 10 uur. Een uur tijdverschil. Tijd om te gaan slapen. ik heb een avondklok. Je moet minimaal 5 uur rust hebben gehad voor je aan een ochtenddienst mag beginnen. Ik moet om 5.15 klaar zijn dus 5 uur op dus om 11 uur in mijn tent. Benieuwd hoe ik zonder pil zal slapen. hopelijk is het weer wat afgekoeld in mijn tent. Vandaag was een prima dag. ik ga mijn weg hier wel vinden. ik heb nog een beetje tijd nodig maar het komt wel goed.

Foto's staan weer bij foto's en dan bij dag 4. Tot de volgende blog. Keep you updated!

1. Tiny:
    7 augustus 2018
    Zie Chantal naar een goede nacht te hebben geslapen. Ben je weer top. Groetjes.👍