Eerste blog vanuit griekenland

3 augustus 2018 - Athene, Griekenland

Mijn eerste blog vanuit griekenland. De eerste dag zit er alweer op. En wat voor dag momenteel een languit op het bed in het hotel. Straks nog even ergens wat eten we hebben al iets leuks en betaalbaars gezien in de buurt van het hotel. maar nu eerst even niks. Vandaag heel veel gereisd en gesloopt maar was het absoluut waard. Maar ik zal even beginnen bij het begin.

Echt slapen is niet gelukt afgelopen nacht. Slechts 1 ½ uur meer niet. de rest van de tijd heb ik met fenna doorgebracht. Ze was verrassend rustig. ook toen ik heen en weer ging lopen om me klaar te maken bleef ze liggen. wel fijn hoor daardoor was ik ook rustiger. het echte afscheid was wel moeilijk maar is zonder tranen verlopen. ik weet dat ze in goede handen is. en wat zijn nou 8 weken. Voor ik het weet ga ik weer naar huis. op de een of andere manier voelde als ook gewoon heel onwerkelijk en nog steeds wel. ging ik dit echt doen. het leek wel een soort van droom ofzo. maar is echt. De reis naar schiphol verliep spoedig. Het was vrij rustig op schiphol. Het was dan ook pas 3 uur ’s ochtends. Maar wat is schiphol groot. 5 minuten lopen naar de incheckbalie. Eindeloze gangen. De rij van het inchecken liep snel door dus al snel moest ik echt afscheid nemen van mijn ouders. Het ging nu echt beginnen. Er was geen weg meer terug. Dat voelde heel dubbel. Ik wilde niet terug maar tegelijk was er ook zoveel angst en onzekerheid. Maar ik moest dit doen. mijn overgewicht is uiteindelijk geboekt als hand bagage en mocht gratis mee. daar was ik zo blij mee. eenmaal ingecheckt konden we door naar de security. Vind ik altijd zoveel gedoe. ik had mijn laptop mee dus die moest apart, vloeistoffen apart, alles uit je zakken ect. mijn laptop en mijn tas moesten nog een keer extra door de scanner. Geen drama. maar dan denk ik je toch wel even shit straks moet ik mijn hele tas gaan leeghalen. Nou zit er niks spannends in ofzo maar toch. Maar gelukkig was het gewoon goed en konden we verder. we moesten naar d79 dat klonk ver en dat was het ook gewoon 10 minuten lopen. we hadden al heel wat meter in de benen en dat voor 4 uur ’s ochtends. Eerst de gate opgezocht. Daarna terug om even te ontbijten en wat drinken te halen voor in het vliegtuig. En vervolgens was het bijna tijd om te boarden.

bepakt en bezakt

Ons vliegtuig heette peterpan. En stond ook echt een peterpan op het vliegtuig. Nu moest het wel goed komen dacht ik. Boarden ging verder probleemloos. We zaten een beetje achterin het vliegtuig. Maar geen mega groot vliegtuig gewoon simpel vliegtuig. Het vertrek liet wat langer op zich wachten. De koffers moesten nog ingeladen worden. en toen dat eenmaal gedaan was. duurde het nog 10 minuten voor we op de goede startbaan waren. Leek eindeloos te duren en door dat wachten werd ik toch wel wat nerveus. Maar niet bang. ik had ook geen kalmeringspil genomen. Ik was daardoor wel hyper van de spanning en vooral veel aan het praten maar het ging oke. eenmaal van de grond bn je ook zo op hoogte dat stijgen is allemaal niet zo erg. Was wel weer even spannend. En het vliegen zelf ging prime. We moesten een paar keer draaien dat vind ik wat minder prettig maar ging ook best wel prima. ik was rij relaxt. Ik heb uiteindelijk zelfs even geslapen in het vliegtuig. Verder beetje film kijken, beetje naar buiten kijken was wel prima. de landing was een beetje hobbelig en gewoon iets minder prettig. Maar het ging wel oke. af en toe even wat momentjes dat ik dacht o shit maar ik bleef rustig en al vrij snel stonden we op de grond.

En daar waren we dan in athene. Nu eerst onze koffers weer ophalen. Die weg daarna toe was ook eindeloos. We zijn denk ik wel een kwartier onderweg geweest. de ene lopende band naar de andere. De koffers hadden we rij snel terug. nog even plassen en toen of zoek naar hoe we naar ons hotel moesten. We besloten vrij snel dat we het gewoon gingen vragen want geen idee. Er stond overal alleen een eindbestemming. We hadden ook uberhaupt geen idee welke halte dus maar even vragen. we kregen een plattegrond. De omcirkelde de haltes waar eruit moesten en waar ons hotel lag. We moest eerst met een metra en dan ergens overstappen en dan was het nog 10 minuutjes lopen. oke prima duidelijk gaat ons lukken. maar de metro vinden was ook nog een uitdaging. over stond train. Maar wat als ze hier een metro ook een train noemen. In het grieks herkende we iets dat leek op metro en daaronder stond dan to all trains. Dat moest het zijn. en zo kwamen we idd uit bij de metro. Tickets kopen. Vervolgens uitvinden hoe de poortjes werken. aar gelukkig was er een griek die ons liet zien hoe het werkte. De mensen zijn heel vriendelijk en behulpzaam. In nederland laten ze je het gewoon zelf uitzoeken. Ook in de metro kregen we hulp. Toen we moesten uitstappen voor onze overstap werden we geholpen met onze bagage. Zo lief. het openbaar vervoer is prima te doen en heel goedkoop. De route naar het hotel ging ook vrij soepel behalve met de koffers dan wat een gesleep dan is het wel een dingetje zoveel bagage. Maar het is gelukt. hotelkamer is prima. gewoon heel basis precies wat we nodig hebben voor 1 nacht. Even wat spullen droppen. Ik heb me even omgekleed. Het was behoorlijk warm en het zweet zat overal.

Vervolgens weer terug naar de metro om richting pireaus te gaan de haven van athene. We wilde alvast onze tickets voor de veerboot halen en een beetje kijken waar we moesten zijn. was erg mooi daar beetje rond gekeken. een supermarkt gezocht. Die waren we nog helemaal niet tegen gekomen. Wat eten en drinken gehaald. we vielen bijna om. Ons ontbijt was om half 5. Tussendoor nog 2 krentenbollen en wel wat drinken maar niet heel veel. dus we waren echt even toe aan wat vocht en voedingstoffen. En na nog wat rondgekeken te hebben weer met de metro richting het hotel. Ik was gaar, had het warm. Het was wel even goed. een intensieve dag. maar zeker de moeite waard.

We gaan zo nog even wat eten en dan lekker chillen op de hotelkamer en slapen. morgen nog een dagje athene. Dan willen we de stad in. en dan gaan we ’s avonds met de veerboot richting kreta waar we dan de volgende ochtend om 6.00 aankomen. En dan gaat de stage echt beginnen. Is nog even bonus. So far so good. De ergste spanning is eraf. Nog wel gemengde gevoelens maar ik kan nu ook wel genieten.

Foto's zijn te vinden bij foto's en dan album dag 1 kan ze niet allemaal in het bericht  zetten. Tot zo ver weer even voor nu.

1. Marcella:
    3 augustus 2018
    Nou dat heb je overwonnen! Peter pan is een programma voor kids met een rugzakje. Transavia organiseert reizen voor deze kids. Mijn buurvrouw Britt is vrijwilliger bij Peter Pan. Dat vliegtuig is volgens mij super nieuw!!! Fijn dat alles goed is gegaan. Geniet van Athene!
  2. Chantal:
    3 augustus 2018
    Dankjewel! Komt helemaal goed. Ben ook blij dat het zo goed is gegaan.
  3. Tiny:
    4 augustus 2018
    Nou Chantal alles tot zover prima verlopen. Ik kan tussen de zinnen door lezen dat het goed gaat met je. Top hoor dit was de eerste ervaring en zo te lezen goed. Ga zo door met genieten. Groetjes Tiny.